Iława Główna to ważny ośrodek transportowy, zlokalizowany w Iławie, w województwie warmińsko-mazurskim w Polsce. Jest to stacja kolejowa o znaczeniu regionalnym, co potwierdza jej klasyfikacja w systemie PKP.
Stacja ta obsługuje różnorodne pociągi pasażerskie, w tym te wszystkich kategorii, a także pociągi towarowe, co czyni ją istotnym punktem na kolejowej mapie Polski.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Iławie Głównej stanowi istotny element regionalnej komunikacji, a jego analiza w ciągu ostatnich kilku lat ujawnia znaczące zmiany w wymianie pasażerskiej. Regularne dane mówią o liczbie pasażerów korzystających z tej stacji, co jest niezbędne do oceny jej roli w codziennym życiu lokalnych mieszkańców. Przyjrzyjmy się dokładniej tym statystykom.
Rok | Roczna wymiana | Średnia wymiana pasażerska na dzień | lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 060 000 | 2 900 | 83 |
2018 | 1 310 000 | 3 600 | – |
2019 | 1 350 000 | 3 700 | 80 |
2020 | 842 000 | 2 300 | 70 |
2021 | 1 020 000 | 2 800 | 71 |
2022 | – | 4 100 | 87 |
Historia
Do 1903 roku stacja nazywała się Deutsch Eylau Ostbahnhof, co oznacza Iława Wschodnia. Przed końcem II wojny światowej, znajdowała się ona na ziemiach niemieckich. W okresie międzywojennym pełniła funkcję stacji granicznej po niemieckiej stronie, stanowiąc część szlaku tranzytowego prowadzącego do Torunia.
Po zakończeniu wojny, przez krótki czas, stacja stała się znaczącym punktem przeładunkowym, który obsługiwał repatriantów napływających z kresów wschodnich.
Budynek i infrastruktura
Dworzec kolejowy w Iławie usytuowany jest w zabytkowym neogotyckim gmachu, który został wzniesiony w 1900 roku przy ulicy Dworcowej. W jego wnętrzu znajdują się dwie kasy biletowe, a także poczekalnia oraz różne kioski handlowe. Obiekt posiada przejście podziemne, które łączy budynek z peronami, z kolei wszystkie platformy są zabezpieczone pod zadaszeniem.
Forma budynku ma kształt zbliżony do prostokąta. Mury dworca wzmacniane są przyporami, co dodatkowo podkreśla jego masywną konstrukcję. Został on wzniesiony z czerwonej cegły, która nie jest tynkowana, a niektóre fragmenty malowane są na biało. Dach budynku jest kompleksowy, w głównej mierze naczółkowy, oraz posiada kilka lukaren.
Główne wejście do obiektu, które jest wyraźnie wysunięte, zdobią trzy sterczynki oraz zespół okien w formie gotyckich ostrołuków. Okna te wypełnione są witrażami, na których znajduje się herb Iławy. Do budynku prowadzą także dwie pary drzwi dwuskrzydłowych z półokrągłymi nadświetlami. Ponadto, po stronie północno-wschodniej usytuowane jest dodatkowe pomieszczenie, nad którym znajduje się taras.
W głównym hallu, pod sufitem, znajdują się fresco, które przedstawiają herby miast oraz różnorodne motywy roślinne. Strop tego pomieszczenia ma formę kolebkową i jest wykonany z drewna.
Z dniem 16 sierpnia 2006 roku, budynek dworca został wpisany do rejestru zabytków (numer decyzji: A-2282). W latach 2010–2012 przeprowadzono modernizację dworca, której całkowity koszt wyniósł 16,75 miliona złotych. Środki na jego rewitalizację pochodziły z PKP S.A. oraz z budżetu państwa. Dworzec został ponownie otwarty dla pasażerów 18 stycznia 2012 roku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Iławie | Dzielnica Przemysłowa (Iława) | Budynek administracyjny Stacji Uzdatniania Wody w Iławie | Pomnik Stefana Żeromskiego w Iławie | Iława Miasto | Kino Pasja w Iławie | Stare Miasto (Iława) | Cerkiew św. Jana Teologa w Iławie | Ratusz w Iławie | Zakład Karny w Iławie | Budynek szkoły podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w IławieOceń: Iława Główna