Kanał Elbląski

4Województwo warmińsko-mazurskie może pochwalić się wieloma atrakcjami przyciągającymi tak polskich, jak i zagranicznych turystów. W tej liczbie nie wolno zapomnieć o Kanale Elbląskim, wyjątkowej żeglownej drodze wodnej, która jest ewenementem nie tylko na skalę krajową.
Długość kanału to 84,2 km, co sprawia, że jest on najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. Co do zasady składa się on z dwóch odcinków (jezioro Druzno – śluza Miłomłyn oraz Miłomłyn – Iława). Jeśli dodamy boczne odnogi kanału jego długość będziemy mogli oszacować na około 151,7 km, choć dane w tym zakresie różnią się nieznacznie w zależności od definicji punktów początkowych i końcowych poszczególnych odnóg). Sam kanał łączy jezioro Druzno z Drwęcą oraz ze zlokalizowanym na terenie Iławy jeziorem Jeziorak. Mówiąc o jego znaczeniu zwraca się jednak uwagę na to, że łącząc się z rzeką Elbląg kanał wiedzie aż do Zalewu Wiślanego, a łącząc się z Kanałem Jagiellońskim, Nogatem i Wisłą prowadzi ku Morzu Bałtyckiemu.
Sama historia kanału rozpoczyna się w dziewiętnastym wieku i jest związana z dynamicznym rozwojem drobnego przemysłu na Mazurach. Gdy okazało się, że pochodząca z tych terenów sosna taborska cieszy się ogromną popularnością poszukiwana przez szkutników z niemal całej Europy jasnym stało się więc, że konieczne będzie opracowanie drogi łączącej Prusy z Morzem Bałtyckim, a tym samym wspierającej wspomniany drobny przemysł. Prace nad projektem ruszyły w roku 1837, ich oficjalne rozpoczęcie nastąpiło zaś siedem lat później. Pierwszy statek przepłynął trasą Ostróda-Miłomłyn w roku 1860

 
Co ciekawe, zbudowany dużym nakładem sił i środków kanał niezbyt długo cieszył się mianem ważnego ciągu transportowego. Już w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku na terenach tych pojawiła się znacznie bardziej wydajna kolej, a spadek znaczenia kanału przypieczętował rozwój transportu samochodowego. W rezultacie już w latach trzydziestych dwudziestego stulecia z kanału korzystali przede wszystkim turyści. Choć jednak kanał nie był wykorzystywany po to, by wspierać rozwój gospodarczy regionu, jego znaczenie dla Mazur i ich mieszkańców nie mogło być ignorowane. Już pierwsi turyści docenili niezwykłe walory przyrodnicze okolic kanału, wzrost jego popularności przyczyniał się zaś do wzrostu znaczenia regionu postrzeganego jako całość.

 
Entuzjastami kanału byli również ludzie mający wpływ na decyzje polityczne, trudno dziwić się więc, że już w trzy lata po zakończeniu działań wojennych, w 1948 roku, uruchomiono żeglugę turystyczną po jego trasie. Dziś na turystów czekają statki tak zwanej „białej floty” wiodące ich z Ostródy do Elbląga, Starych Jabłonek oraz Miłomłyna. Ostatnie lata to czas intensywnych prac remontowo-konserwacyjnych. Chwilowo ograniczają one żeglugę po kanale, dają jednak nadzieję na to, że w przyszłości będzie ona jeszcze bardziej atrakcyjna i przyjemna.

One thought on “Kanał Elbląski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *